Artykuły

Oświetlenie w zarządzaniu kolorem - część 2

W idealnym środowisku do pracy z kolorem, pomieszczenie oraz cała przestrzeń obszaru roboczego, na którym będziemy oglądali wydruk, obraz na monitorze lub zdjęcie, powinny być oświetlone specjalnym fluorescencyjnym światłem do kontroli koloru (color evaluation fluorescent light), czyli źródłem światła określanym jako D50.


Aby zbliżyć się do tego idealnego modelu, należy zaopatrzyć się w odpowiednie lampy lub świetlówki do kontroli koloru. To pierwszy i najważniejszy krok, dlatego spośród dostępnych na rynku urządzeń tego typu, warto wybrać produkty któregoś z wiodących producentów. Niewątpliwie, jedną z najbardziej znanych firm, zajmujących się standaryzowanymi systemami oświetleniowymi dla poligrafii i grafiki, jest JUST Normlicht. Ta niemiecka firma szczyci się tym, że jej urządzenia nie tylko spełniają branżowe normy, ale nawet je przewyższają. Świetlówki JUST Normlicht Color Control Daylight 5000 ProGraphic, mogą być więc dobrym punktem wyjścia dla tworzonego stanowiska kontroli koloru.


Warto tu zaznaczyć, że istnieją też gotowe rozwiązania do zarządzania kolorem, które wystarczy tylko podłączyć do prądu i postawić na biurku. Urządzenia takie jak Color Comunicator, Color Viewing Light lub Color Match Portable, dzięki niewielkim rozmiarom oraz prostej obsłudze, zyskują sporą popularność wśród grafików i drukarzy. Sprzęt tego typu, w odróżnieniu od najbardziej zaawansowanych systemów oświetleniowych, nie oświetla całego stanowiska pracy, lecz pewien jego wycinek, w którym znormalizowane światło pozwala na precyzyjną ocenę kolorów wydruku, zdjęcia, lub innego przedmiotu. Rozwiązania takie znajdują szerokie zastosowanie, ponieważ koszt ich wdrożenia jest stosunkowo niski, a efekty wykorzystania zadowalające. Nie da się ukryć, że właściwe oświetlenie powinno być skierowane przede wszystkim na oceniany obiekt.


W idealnym układzie, znormalizowane oświetlenie emitowane przez świetlówkę D50, powinno być skoncentrowane wyłącznie na wydruku, którego kolor poddawany jest ocenie. Pozostałe źródła światła powinny zostać odcięte tak, aby w pomieszczeniu zapanował mrok – dzięki czemu unikniemy zakłóceń w recepcji kolorów. Układy idealne posiadają jednak tę cechę, że najczęściej nie istnieją, a praca w egipskich ciemnościach będzie tyleż efektywna, co mało komfortowa i niebezpieczna dla zdrowia. Całkowite wyeliminowanie zewnętrznych źródeł światła jest więc praktycznie nierealne, powinniśmy jednak dołożyć starań, by zredukować je do niezbędnego minimum i ograniczyć ich wpływ podczas naszego oglądania kolorów. W tym celu bardzo użyteczne okazują się systemy oświetleniowe z regulacją natężenia światła, rozmaite ścianki osłaniające stanowisko do pracy z kolorem lub specjalne żaluzje na lampy.


Podczas procesu zarządzania kolorem (Color Management), w poligrafii i profesjonalnej grafice, istotne są nawet detale. Wpływ na warunki oświetleniowe, mają takie czynniki jak chociażby kolor ścian pomieszczenia w którym pracujemy, a nawet ubrania które mamy na sobie. Podczas kontroli koloru powinniśmy unikać jaskrawych, odbijających światło kolorów, gdyż mogą one wpłynąć na precyzję naszej oceny. Najlepiej trzymajmy się szarości.